Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /var/www/etskridt.nu/public_html/wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 0
At være bibelsk | et skridt nu

Blog wallpaper-floral-theme-windows-wallpapers-beauty-flower-nature-wallwuzz-hd-wallpaper-19261

Published on July 8th, 2015 | by Lasse Åbom

0

At være bibelsk

For nylig så jeg et interessant billede. Det var af sådan en kalender med et lille inspirerende bibelvers til hver dag i året. Til torsdag d. 3. juli stod verset:

“Hvis du altså tilbeder mig, skal alt dette være dit” – Lukas 4, 7

Det lyder smukt og inspirerende, men hvis du tjekker, hvem der faktisk siger det, så er det måske mere bekymrende. Det er noget Djævelen siger til Jesus for at friste ham i ørkenen.
Det var for mig en meget god påmindelse om, at vi skal være varsomme med, hvordan vi bruger Bibelen.

For vi kan ofte falde i den fælde, at reducere Bibelen til et adjektiv vi kan sætte foran ord og tale om bibelsk kirkesyn, bibelsk ægteskab, bibelsk kvindesyn osv. Som om vi så klart kan sige, hvad Gud mener om en given sag. Sandheden er snarere, at Bibelen sjældent – om overhovedet nogensinde – bare har et enkelt synspunkt på et bestemt emne eller en etisk problemstilling.

Engang bliver Jesus stillet spørgsmålet: “Hvad et det største bud i Loven?” af en ekspert i skriften. Man kan sige, at den skriftkloge vil høre, hvad der er det vigtigste i Bibelen, eller hvad det vil sige at være bibelsk. Og selvom Jesus ofte besvarer et spørgsmål med et andet spørgsmål eller med en historie, så svarer han her direkte og meget klart:

“Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.” Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: “Du skal elske din næste som dig selv.” På de to bud hviler hele loven og profeterne.” – Matthæus 22, 37-40

Så hvis kærlighed er Jesus’ svar på hvad det vil sige at være bibelsk – så burde det måske også være vores? Kærlighed er bibelsk, at elske Gud og elske sin næste – det er bibelsk. Hele loven og alle profeterne – hele Bibelen – hviler på de to bud.

Så når du er i tvivl, så vis kærlighed. Når du er i tvivl, så vis nåde. Når du er i tvivl, så elsk.
Måske er det dét, det betyder at være bibelsk?

Tags: , ,


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑