Warning: Declaration of Description_Walker::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /var/www/etskridt.nu/public_html/wp-content/themes/gonzo/functions.php on line 0
Hvor fører troens vej hen? | et skridt nu

Hjertesprog no image

Published on March 19th, 2011 | by Ole Lundegaard

0

Hvor fører troens vej hen?

Tro er temaet for Hjertesprog i denne uge (21.-27. marts 2011). På Etskridt skriver vi meget om tro som en måde at leve på. Tro har alt for længe været forstået som enten dogmer eller følelser. Derfor er det nødvendigt at pege på, at troen på Gud, Jesu Kristi far, er en vej, en adfærd, en måde at leve på. Tro er noget helt praktisk – at følge Jesus.

Det er en nødvendig fokus i dag, fordi troen som vej har været underbetonet. Men dermed ønsker vi jo ikke at gøre den samme fejl og betone det i en sådan grad, at tro som den dybe, personlige relation til Gud, fortoner.

Alle veje fører jo et sted hen. Det gør troens vej også. Kirkefaderen Augustin (år 354 – 430) skrev:

”`Jeg er vejen og sandheden og livet´(Joh 14:6). Troen er vejen, og kontemplationen er sandheden og livet. `Endnu ser vi i et spejl, i en gåde´ (1. Kor 13:12) – dette er troen. `Men da skal vi se ansigt til ansigt´ – dette er kontemplationen. Paulus siger endvidere: `Kristus bor i vore hjerter, i det indre menneske, gennem troen´ – dette er vejen, og vi kan kun ane, når vi går på den. Men han tilføjer: `I skal lære Kristi kærlighed at kende, som overgår al forstand, og I skal i fylde træde ind i Guds hele fylde´ (jf. Efes 3:16-19). Kontemplationen er denne fylde …. `I er jo døde,´ siger han videre, `og jeres liv er skjult med Kristus i Gud´ – sådan er troen. `Når Kristus, jeres liv, bliver åbenbaret, da skal I også blive åbenbaret sammen med ham i herlighed´ (Kol 3:3-4) – sådan er Guds plan.”

Augustin taler her netop om tro som en vej – men betoner, at den fører et sted hen – til kontemplation, dvs til at skue Gud.

Troen er vejen, og kontemplationen er sandheden og livet.

Troen er en gåde, men den fører til at vi skal se ansigt til ansigt.

Troen lader Kristus bo i vore hjerter – og med den skal vi lære kærlighedens fylde at kende.

Troen forankrer os med Kristus i Gud – og vi bliver et med ham i hans herlighed

Sandhed – Liv – Se ansigt til ansigt – Kærlighedens fylde – Herlighed

Det er dét mysterium, der dukker frem af disen for den, der går på troens vej. Det er ikke det, vi jager – vi skal bare følge Jesus – men det er dét, vejen kommer os i møde med, når vi følger ham og bliver i ham.

(Citatet fra Augustin er fra prædiken 346, 2, her citeret fra Olivier Clément, Kilder. Kirkefædrene om troens liv. Tekster og kommentarer, Katolsk forlag, udgivet i samarbejde med Forlaget Boedal, 2008, s. 132.)

Tags: , ,


About the Author



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to Top ↑